Gå til hovedinnhold

Krympeboks - pennekopp

Oppgåva var spikking med dekor, og eg hadde sidan byrjinga av dette studiet sett fram til lage meg ein egen turkopp i tre. Men da dette emnet kom midt i korona-tida, med heimekontor og gjesterommet som treverkstad, og samtidig tett opp under innspurten til bachelorinnlevering, fann eg det mest fornuftig å gjere det enklare for meg sjølv. Etter tips frå lærar, valte eg å lage ein krympeboks.

Da dei som bur i Finnmark har rett til å ta ut trevirke til husflid på Finnmarkseiendommen sin grunn, starta eg prosessen med ein skitur. Og da nærområdet hovudsakleg består av bjørk, som jo er eit hardt og sterkt treslag - og dermed godt eigna for oppgåva, hogg eg ei passeleg stor bjørk, med tjukk nok stamme til ein pennekopp, men også lita nok til at eg ikkje gjorde eit stort inngrep i den allerede så tynne bjørkeskogen.

Da eg kom heim saga eg ein kubbe i ønska lengde (høgde på pennekoppen), omtrent 12 cm, bora eit hòl tvers gjennom, bredt nok til kniven, og byrja deretter og spikke.







Da eg hadde spikka den passe tynn, skar eg eit spor nokre millimeter innanfor botn, før treet hadde rokke å tørke. Eg sagde til ein botn i tørt tre, som eg satt på plass i sporet. I løpet av tørkeprosessen krympa røret rundt botnen, derav navnet krympeboks, og botnen satt til slutt fast. Dersom det blir for trangt vil røret sprekke - noko som skjedde med meg, og derfor måtte eg til med litt lim.




Etter kvart var det tid for pussing - heldigvis i fint vêr.




Som dekor valte eg å lage eit eiget forenkla mønster, etter inspirasjon frå mønsteret på dette skrinet (klikk på bildet for kjelde).


Kolrosing er å skjære mønster med knivspissen, for å deretter farge utskjæringa med kol.



Eg tok rett og slett berre aske frå peisen, og blanda det til ein graut saman med linolje som eg smurte inn i spora.



Etter det hadde tørka, pussa eg koppen med fint papir igjen, før eg behandla heile koppen med berre linolje.


Sjølv om eg i utgangspunktet kunne tenkt meg å lage ein trekopp, er eg no glad for at eg ikkje gjekk inn i eit slikt prosjekt. I dei tidene vi er inne i no, med korona, eksamener og innlevering av bachelor, var det meir enn nok arbeid å lage ein pennekopp. Eg er fornøyd med det endelege produktet, men det er noko kjedeleg at eg fekk ei lita sprekke i røret, som følge av for trang botn. 

Resultatet - ein ryddig måte å samle skrivesaker på!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Trykk på stoffnett

Den andre øvinga på studiet var trykk, og vi fikk da utdelt kvart vårt stoffnett til å sette våre eigne trykk på. Vi skulle lage trykk inspirert av samisk mytologi, og eg valte å trykke samiske symbol for ulv, bjørn, fisk og rein. Etter å ha teikna symbola på papir skrapa eg dei over på mosegummi, for å deretter klippe dei ut. På bitar av plexiglass limte eg på korker på eine sida, og symbola på den andre. Dette vart brukt som stempler. Eg trykte deretter stempla i farge og fordelte dei forskjellege symbola utover stoffnettet. Eg valte å teikne rundt kantane på symbola med svart stofftusj for at det skulle bli meir framståande. I undervisningssamanheng kan dette arbeidet bli gjort på dei fleste trinn. På dei laveste trinna kan elevane få utdelt ferdige tøyposar, og kanskje òg ferdige trykkstempel. Medan jo lengre opp i trinna ein går kan ein dele opp arbeidet i fleire deloppgåver, som for eksempel å sy posen, teikne eigne trykk, lage stem

Keramikk - å fortelje med leire

På studiesamling i Alta i januar fekk vi prøve ut forskjellig med leire. Eg laga ei plate, forma som eit todimensjonalt hus, som kunne blitt eit dørskilt, og brukte kjevle og kniv. Eg laga ein kopp med pølseteknikk, kor ei først rulla lange pølser som eg etterpå la i ein kveil, før eg brukte vatn, kniv og fingrene til å dra leira saman mellom "pølsene" i kveila. Eg brukte ei ferdig form og prøvde å lage skål, men den vart deformert da eg skulle løysne den, og eg endra like greit forma heilt, og forma den til eit hjarte. Eg prøvde også teknikken med dreiebenk, for å lage ei skål eller ein kopp, men eg lukkast ikkje med det. Enten brukte eg for mykje vatn, slik at emnet sklei av, eller så brukte eg for lite vatn og friksjonan vart så stor at emnet var øydelagt. Etter eit døgn tørking, medan leira enda var noko fuktig, farga vi utprøvingane med begitning - flytande leire med tilsett farge. Arbeidskrav - Å fortelje med leire Arbeidskravet innan kjeramikk var